reklama

Vikend na zalive

Minuly vikend sme si chceli nacvicit ako vyzera 24 hodin na vode, a zaroven otestovat vascinu nasich zariadeni. Pocasie bolo konecne zle (co je dobre, lebo zatial vsetky predchadzajuce treningove vikendy sme mali bez vln a vetra), vietor az do 40 uzlov (74km/h) a 2-metrove vlny. Zacali sme 2-hodinovym veslovanim z pristavu do silneho protivetra. Sprievodny cln s televiznym stabom nas potom odtiahol cez zaliv Hauraki az ku Great Barrier Island, kde nas vysadili o jednej rano s tym, ze teraz mozeme veslovat spat. Je to asi 90km priamou ciarou. Cestou tam som temer nespal, lebo nasa lod bola tahana do tych 2-metrovych vln dost rychlo, takze sme vsetci v kabinach lietali hore a dole niekedy az 3 metre. Bolo mi z toho nanic, ale na rozdiel od viacerych inych (vratane toho chlapika z televizie co bol s nami) zo mna hornou cestou nic nevyslo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)
pixle s jedlom pred cestou
pixle s jedlom pred cestou (zdroj: Martin Berka)

Najblizsich 13 hodin sme potom veslovali, s jednou prestavkou ked k nam prisla nasa lod a oznamila nam, ze ideme prilis pomaly (nasa priemerna rychlost bola len 2.7 uzlov, teda 5km/h), a ze nas budu musiet asi hodinu potiahnut lebo inak niekolki z nas nestihnu dojst vcas na letisko.

Veslovanie v noci je na mori v zlom pocasi dost nudne, pretoze nie je nic vidiet (za dobreho pocasia je hviezdna obloha uzasna, lebo navokol nie su ziadne svetla). Tym padom je to predovsetkym o voli pokracovat a neuliat sa. Chvilu si s kamaratom mozes pohovorit, ale o tretej rano nikomu vacsinou do reci nie je. Zaber za zaberom sa snazis mysliet na nieco zaujimave, nieco, co zabije cas. Niekedy sa zda ze hodina prejde za par minut, ale zial casto je to prave naopak. Tentokrat sme vynimocne veslovali v 1-hodinovych intervaloch lebo nas bolo 5, a taktiez kvoli tomu ze sme nemali dobre nastelovane kormidlo takze jeden z nas musel stale tahat za kormidelne lanka aby nas nejaka z vln nahodou nezobrala zo strany. Vychod slnka sa moc nekonal, len namiesto ciernoty bolo zrazu sedomodro. Do pristavu sme sa vratili o 22 hodin po vystartovani, takze plnych 24 hodin to nebolo. Ale boli sme zato dost zniceni, pretoze sme v noci temer vobec nespali. Napriklad ja som kvoli morskej nemoci cestou prec nespal vobec, a cestou nazad, ked mi uz bolo lepsie, som spal len hodinu. Prejavilo sa to samozreje aj na vykone, a tym padom na rychlosti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je vseobecne zname ze veslovanie je jednym z najnarocnejsich sportov. Je jednoduche si to overit: staci si v miestenej posilnovni sadnut na veslarsky trenazer, a zaveslovat si na nom tak dve hodinky. Ja som tak na nom dnes sedel, a za dve hodiny som zlikvidoval 2150 kilokalorii, teda 9030 kilojoulov (kazdy trenazer Vam povie priblizny pocet spotrebovanych kalorii). To je priblizne tolko energie ako v 400g mliecnej cokolady.

Teraz si predstavte ze Vas den vyzera takto: 2 hodiny veslujete, 2 hodiny oddych, a potom znovu veslujete, atd. Takze za den veslujete 6x2 hodiny. Za tie vydate 6x9030, teda okolo 54000 kJoulov. Bazalna potreba energie 100kg cloveka (vsetci styria vazime medzi 95 a 105kg) je okolo 13000 kJ, takze za den spotrebujete spolu priblizne 67000 kJoulov. Problem je v tom tolko energie natlacit spat do tela. Su to vlastne tri problemy. V provom rade 67 tisic kilo joulov sa rovna priblizne energii v 3kg mliecnej cokolady, teda 30 100-gramovych tabliciek za den. Druhym problem je, ze ste zniceny ako fasizmus, a vobec nemate zaujem jest lebo sa vam chce jedine spat. Nenadsadzam. Je lahke si to overit, staci na trenazeri posediet tie dve hodiny, preveslovat tak 30km, a potom si predstavit ze to za den treba spravit 6 krat. Jedine co telo chce je oddych, spanok a koniec tohto sebatyrania. Ale nastastie telu do urcitej miery panuje vola a mysel. Ale nie je to lahke. Tretim problemom je morska nemoc. Ak si na nu telo nezvykne, je vacsinou po expedicii, pretoze do tela jednoducho nedostanete dostatok energie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tak ci tak, je temer nemozne dostat do tela spotrebovane mnozstvo energie. Takze ako sa to riesi? Neriesi sa to nijak, jednoducho oceanski veslari zhodia az 20% vahy, a taktiez pocas 2-3 dnovych prestavok kvoli zlemu pocasiu (vtedy sa tesnia v kajutach, hraju karty, vracaju (podla toho ci si zvykli) a jedia) sa snazia dobehnut to zameskane jedenie. A samozrejme sa snazia jest energeticky co najhodnotnejsie jedla. Napriklad ja si do vlociek pridavam poldeci pannskeho olivoveho oleja. Ten si vlastne pridavam do vsetkeho. Je mi z neho nanic. Ale inak sa ta energia dobija velmi tazko (3 kila cokolady radsej jest nechcem).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Myslim, ze to na dnes staci.

Martin Berka

Martin Berka

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Ucim ekonomiu na University of Auckland na Novom Zelande. Pisal som tu o priprave na preveslovanie z Australie na Novy Zeland. Viac informacii najdete na mojej webstranke https://sites.google.com/site/mberka/ Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéTasmanske more

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

23 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu